Výmena prevádzkových náplní v pohonnom ústrojenstve systému 4x4

Hoci firma VAG Retrofits s.r.o. primárne poskytuje autoelektrikárske služby, snaží sa z času na čas ponúknuť aj služby z iných oblastí, ktoré sú na trhu nedostatočne kvalitne pokryté. Jednou z nich je aj výmena olejov v pohonnom ústrojenstve systému 4x4, kde sú oproti vozidlám s predným náhonom o 3 olejové náplne navyše. Postupne si na obrázkoch nižšie prejdeme výkon tejto služby na vozidle Volkswagen Tiguan s pohonom všetkých štyroch kolies systému Haldex piatej generácie, ktorý mal od poslednej výmeny prevádzkových náplní v tomto systéme najazdených údajne 40 tisíc kilometrov. Pri výmene používam zásadne originálne olejové náplne podľa špecifikácie výrobcu vrátane nových všetkých výpustných škrutiek s podložkami.

Potrebný materiál pre túto výmenu
Potrebný materiál pre túto výmenu
Haldex piatej generácie
Haldex piatej generácie

Najskôr sme samozrejme urobili úvodný diagnostický sken, či niektorý zo systémov nevykazuje žiadnu závadu. Vozidlo sme zdvihli a odstrojili zospodu. Naskytol sa nám už pohľad na prednú rozvodovku.

Olej sme z prednej rozvodovky vypustili, pre porovnanie kedže majiteľ bol zvedavý sme mu ukázali rovno, ako má správne vyzerať takáto nová, nekontaminovaná a nezdegradovaná olejová náplň

Následne sme sa pustili do zadnej časti tohto systému 4x4 kde sú dve náplne,v Haldex spojke a v zadnej rozvodovke

Na nasledujúcich fotografiách môžete vidieť všetky vypustené olejové náplne aj s priradeným popisom. Všetky olejovové náplne vykazovali známky degradácie, či už termodynamickej alebo mechanickej kontaminácie.

Pre precíznosť celého procesu je nutné pracovný postup doplniť o jednu veľmi dôležitú časť, ktorou je demontáž čerpadla medzinápravovej spojky Haldex. Systém Haldex 5 neobsahuje v tomto prípade žiadny olejový filter. Zo skúseností vieme, že sa vďaka tomu v komore Haldex čerpadla objavujú väčšinou mastné usadeniny a nánosy, ktoré zastaví pred nasatím len malý predfilter na samotnom čerpadle. Preto vrámci tohto procesu výmeny odpojím a demontujem aj olejové čerpadlo, na ktorom vyčistím sitko, pretesním ho originálnou opravárenskou sadou a vyčistím aj komoru v ktorej je uložené.

Následne je možné prejsť po zatiahnutí a správnom utiahnutí výpustných skrutiek a samotného čerpadla na napustenie všetkých prevádzkových náplní v tomto systéme, kedy ešte raz overíme správnosť čísel dielov voči špecifikácii výrobcu na základe VIN čísla. 

Po napustení všetkých olejových náplní je podľa postupu výrobcu vykonané správne stanovenie hladín týchto náplní, test funkcie medzinápravovej spojky Haldex, kontrola únikov, zmazanie pamäte závad a odovzdanie vozidla zákazníkovi. Zo skúseností odporúčam meniť olej v tomto systéme minimálne 1x za 50 tisíc kilometrov, pokiaľ boli však predchádzajúce výmeny zanedbané, v samotnom Haldex čerpadle sa budú neustále hromadiť mastné zhluky, ktoré budú brániť správnemu prietoku oleja pre Haldex čerpadlo a spojka sa tým pádom nezopína správne. Nižšie prikladám dve fotografie tohto stavu, kde bola taktiež zrejme zanedbaná údržba tohto systému.

Pokiaľ aj vy máte záujem o výmenu oleja vo všetkých súčastiach tohto systému pohonu všetkých 4 kolies (ktorá je niektorými servismi mylne interpretovaná a za výmenu požadujú len výmenu oleja v Haldex spojke so zanedbaním rozvodoviek a vyčistenia čerpadla), neváhajte ma kontaktovať.