Riešenie aféry Dieselgate

Aféra Dieselgate sa týka naftových commonrailových motorov s označením TDI-CR ako prvej, tak druhej generácie z rodiny EA189. Podstata Dieselgatu je v tom, že autá zišli z výrobnej linky s takzvaným predDieselgate softvérom (fabrickým) s ktorým si auto rozumelo dobre, prechádzalo úplne normálne emisnou kontrolou, akurát má iné formy emisií za bežnej prevádzky, ako keď napríklad stojí na mieste, netočia sa predné ani zadné kolesá, nehýbe sa volantom. 

Kauza sa teda týka najmä motorov s kódmi CAAA, CAAB, CAGA, CAGC, CAHA, CAYA, CAYB, CAYC, CAYD, CAYE, CBAB, CBAC, CBBB, CBDB, CBDA, CBDC, CBFA, CBFB, CBEA,CBGC, CBGD, CBGA, CBGB, CCBA, CCBB, CCDA, CCDB, CCWA, CCWB ,CEGA, CFCA, CFFB, CFFD, CFGB, CFHC, CFHF, CFGC, CFJA, CFJB, CGLC, CJAA, CJCA, CJCB, CJCD, CJEB, CJED, CJGA, CJGD, CJKA, CKRA, CLJA, CMEA, CNHA, CNRB, CSHA, CSHC, CSWB, CSWD ,CWXA, CWXB, CWXC, CFWA a iných

Po objavení tejto kauzy v 09/2015 majiteľom vozidiel postupne prichádzala výzva na návštevu autorizovaného servisu s ponukou na následné prehratie softvéru na tento upravený. V Európe sa táto akcia naplno rozbehla približne od 09/2016.

Výrobca a jeho zástupcovia pri ponuke nahratia tohto softvéru deklarovali majiteľom áut, že sa pre nich na bežnej prevádzke, jazdnom prejave a údržbe motora nahratím Dieselgate softvéru nič nezmení, no nie je tomu celkom tak.

Niektorí na výzvu nereagovali a ich auto stále jazdí s predDieselgate softvérom s ktorým nie je nikde žiaden problém, ich auto bezproblémov prechádza emisnou kontrolou na základe platných limitov. Ďalšou možnosťou bolo, že pokiaľ auto chodilo do autorizovaného servisu pravidelne tak sa väčšinou automaticky nahrával Dieselgate softvér hoc aj bez vedomia majiteľa, napríklad pri návšteve autorizovaného servisu na vyčistenie a premazanie panoramatickej strechy. 

Vo finále je auto s týmto softvérom celkovo lenivšie (kvôli väčšiemu pomeru recirkulovaných spalín skrz EGR ventil namiesto kyslíka), má oneskorenú až otupenú reakciu na plynový pedál, má vyššiu spotrebu paliva ako počas bežnej prevádzky, tak častejšími regeneráciami filtra pevných častíc, môže mať nepravidelný a tvrdý chod za studena sprevádzaný cukaním a trhaním motora, má vyššie emisie pevných častíc (a menšie emisie NOx - dusíka), viac sa zanáša EGR ventil, viac sa zanáša DPF filter, skôr nastávajú podmienky pre regeneráciu a auto približne 2x častejšie regeneruje, skôr sa zničia vstrekovače, nakoľko na Dieselgate mape je zvýšený tlak paliva z vysokotlakového čerpadla kvôli lepšiemu prášeniu nafty, motor je celkovo hlučnejší, na vozidlách so svetlými farbami karosérie býva niekedy znečistený nárazník a aj samotné koncovky výfuku od exhalátov.

Naopak auto s fabrickým softvérom má nižšiu spotrebu, je živšie, má lepšiu odozvu na plynový pedál, menej často regeneruje DPF filter, menej sa zanáša EGR ventil, motor je tichší, má dlhšiu životnosť vstrekovačov. 

95% bežných servisov ani nerozumie slovíčku Dieselgate a jeho praktickým dopadom na motor. Rovnako tak niekedy prídu zákazníci s úpravou motora (zvýšením výkonu) ktorá prebehla na Dieselgate mape, čož je z môjho pohľadu nezmyselný krok a sú to zbytočne investované peniaze. Alebo nevedia nájsť odpoveď na otázku, prečo sused má na identickom motore a pohone o liter nižšiu dlhodobú spotrebu, prečo im po roku prevádzky odišiel opäť EGR ventil, ktorý vymieňali za originál nový, prečo po roku ako vyčistili škrtiacu klapku sa im zaniesla opäť, prečo im pribúda hladina oleja kvôli nedokončeným a častým regeneráciám filtra pevných častíc a podobne. Nie je správne riešiť dôsledok problému, ale treba riešiť jeho príčinu. Čo sa týka zníženia spotreby, niekomu ide dole o 0,2L/100km, niekomu o 0,5-1L/100km, rekord mi udával zákazník ktorý nevedel s jeho CFFB motorom s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies jazdiť podla jeho slov pod 6L/100km, vyše rok už jazdí s pôvodným softwarom dlhodobo za 4,2-4,3L/100km.

Zasenený sací trakt
Zasenený sací trakt
Zanesená škrtiaca klapka
Zanesená škrtiaca klapka
Zanesená hlava valcov
Zanesená hlava valcov
Čierne koncovky výfuku a sadze na nárazníku
Čierne koncovky výfuku a sadze na nárazníku

Pokiaľ by niekto chcel niekto fabrický softvér, s ktorým auto zišlo z linky, nie je problém ho na počkanie nahrať. Rovnako tak nie je problém nahrať aj Dieselgate softvér. V prípade akýchkoľvek prechádzajúcich úprav alebo pochybností najskôr prebehne vyzálohovanie všetkých dátových blokov riadiacej jednotky motora a až následne pristúpim k úprave. 

Disponujem licencovaným zariadením od firmy Magicmotorsport Flex v hodnote 7000€ pre čítanie a zápis software v riadiacich jednotkách

Pri nahrávaní flash mapy si riadiaca jednotka motora uchováva svoj security blok s imobilizérom, čísla vstrekovačov, adaptačné hodnoty jednotlivých komponentov motora (ako napríklad stavu zaplnenia filtra pevných častíc) a kódovanie. Pri flashi využívam v 95% prípadov oficiálny flashovací balíček od výrobcu, takže nie je nutný žiadny mechanický zásah do riadiacej jednotky motora. Pre overenie stačí zaslať VIN a dokážem overiť existenciu zálohy.

Financie investované do tejto služby majú veľmi vysokú návratnosť či pri bežnej prevádzke,tak aj pri servise a údržbe.

Pokiaľ vlastníte auto s automatickou prevodovkou DSG a máte záujem o zlepšenie fungovania spaľovacieho procesu celkovo, určite odporúčam prezrieť si aj moju stránku ohľadom úpravy radenia DSG prevodoviek, nakoľko fabrické nastavenie radenia spôsobuje prevádzku motora v nevhodnom spektre otáčok a teda aj neefektívne spaľovanie.