Opravy kabeláží dverí

Jednou z veľmi často dopytovaných služieb je aj oprava kabeláže v káblovej prechodke medzi karosériou a dverami. Jedná sa o veľmi namáhané miesto a v spojení s nie príliš kvalitnými materiálmi z prvovýroby sa jedná o častý a miestami veľmi nepríjemný problém. Najčastejšie sa jedná o výpadky komunikácie s riadiacou jednotkou dverí (a s tým spojená nefunkčnosť zamykania, sťahovania okna a ďalších vecí ktoré riadi RJ dverí) prípadne vady nesamozatmavovania vonkajšieho spätného zrkadla, nefunkčnosti reproduktorov, nefunkčnosti čidla bočného nárazu (vedúceho na kontrolku airbagu) prípadne nefunkčnosti Kessy klučky/antény pre bezklúčový prístup (ak je ním vozidlo vybavené). Nefunkčnosť každej z týchto vecí je nepríjemnou záležitosťou a pri prejavoch sotva jednej z týchto závad odporúčam problém okamžite riešiť. Nakoľko ak nastane závada napríklad pri zamknutých dverách z diaľkového ovládača a následného zabúchnutia a v tom momente k prerušeniu kabeláže k RJ daných dverí, je opätovné odomknutie týchto dverí bez zámku z vonkajšej strany problémom, vyžadujúcim buď zásah do kabeláže cez blatník alebo vysekaním tapacíru. Rýchlou (a z môjho pohľadu aj neodbornou) možnosťou opravy je dočasné spojenie týchto káblov, avšak veľa ľudí ich spája priamo v prechodke, čož vedie k zvýšeniu objemu týchto káblov a pokračovaniu problému. 

Typický sprievodný jav - nefunkčnosť airbagov kvôli prerušeniu snímača bočného nárazu
Typický sprievodný jav - nefunkčnosť airbagov kvôli prerušeniu snímača bočného nárazu
Typický sprievodný jav - nefunkčnosť bezkľúčového prístupu
Typický sprievodný jav - nefunkčnosť bezkľúčového prístupu
Príklad takejto rýchlej a neodbornej opravy
Príklad takejto rýchlej a neodbornej opravy
Príklad takejto rýchlej a neodbornej opravy
Príklad takejto rýchlej a neodbornej opravy

Pri riešení problému je viacero variant. Častou otázkou je, čo výrobca. Výrobca poskytuje náhradný diel vo forme komplet káblového zväzku dverí, avšak ten je najlepšie voliť podľa VIN čísla, pretože tieto káblové zväzky sú rôznych variácií a výbavových stupňov (ako napríklad Soundsystem, bezkľúčový prístup, samozatmavovacie spätné zrkadlo...). Cena je okolo 150-220€. Nutno podotknúť, že káblové zväzky najnovších revízií od výrobcu majú o niečo zlepšenú odolnosť voči nalomeniu voči originálom s ktorými auto zišlo z výrobnej linky.

Pri mojom riešení v 90% prípadoch napinujem úplne novú mnou vyrobenú kabeláž do novej svorkovnice s novou prechodkou a následne spojím s pôvodnou kabelážou až mimo namáhaného miesta. Pri oprave používam silikónové lankové vodiče, ktoré majú lepšiu odolnosť voči nalomeniu oproti gumovým. Pri opravách sa snažím mať skladom čo najviac náhradného materiálu, aby som dokázal v prípade potreby vyriešiť napríklad aj prasknutú prechodku vo dverách, poškodenú svorkovnicu a podobne.

Príklad takto správne opravenej kabeláže
Príklad takto správne opravenej kabeláže
Stav pred opravou
Stav pred opravou
Napojenie novej kabeláže až mimo namáhaných miest
Napojenie novej kabeláže až mimo namáhaných miest

Obzvlášť veľký problém majú majitelia áut so samozatmavovacími vonkajšími spätnými zrkadlami. Ich pracovné napätie býva väčšinou do 5V. Akonáhle je dverová kabeláž v skrate, prípadne sa na obvod spätného zrkadla dostane 12V, nastáva trvalé poškodenie tejto samozatmavovacej vrstvy a zrkadlo je nenávratne poškodené ako esteticky, tak funkčnosťou, viď obrázky nižšie. Cena nového sklíčka je niekde okolo 400€ za kus. Ak sa vyskratuje na jedných dverách, poškodí sa aj na druhých dverách (ak je vo výbave) nakoľko sú spojené paralelne. Preto je jediná dobrá rada, pri náznaku problému, riešiť ho.

V prípade záujmu o opravu ma neváhajte kontaktovať