Opravy mechatroník DSG prevodoviek DQ381 / DQ500
Po zakúpení licencovaného zariadenia od firmy Magicmotorsport Flex v hodnote 7000€ som sa rozhodol využiť potenciál tohto zariadenia ako pre úpravy software týchto prevodoviek tak aj pre ich zálohovanie a rozšíril som ponuku služieb aj o opravu mechatroník týchto prevodoviek.
Tieto automatické prevodovky DQ381 0GC a DQ500 0DL sa nachádzajú vo vozidlách koncernu VAG od roku 2017, jedná sa o 7 stupňovú automatickú prevodovku so spojkami v olejovej náplni.
Najčastejšie tieto mechatroniky od firmy Bosch postihne v istom kilometrickom nájazde závada elektronického charakteru, ktorá spočíva v rozdiele skutočného a požadovaného tlaku snímaného na snímači polohy spojky. Kedže táto prevodovka má dve spojky K1 a K2, snímače sú taktiež dva. Princíp vzniku problému je na oboch rovnaký. Dovolím si tvrdiť, že ani výrobcom stanovený interval pravidelnej údržby tejto prevodovky nemá priamu koreláciu so vznikom tejto závady. Najčastejšie chybové kódy sú: 10666 P1735 (vada snímača polohy spojky K1) alebo 10668 P1736 (vada snímača polohy spojky K2), prípadne 10693 P175D (spojka 1 sa náhodne otvára) , 10747 P175E (spojka 1 sa náhodne zatvára), 10748 P176F (spojka 2 sa náhodne zatvára) , 10694 P176E (spojka 2 sa náhodne otvára). V praxi sa problém prejavuje schopnosťou prevodovky radiť buď len párne alebo nepárne stupne.
Pokiaľ je mechatronika ešte vo vozidle, dokážem si sám urobiť kontrolné meranie a pomocou bloku meraných hodnôt overiť, aký je rozdiel skutočného a požadovaného tlaku na snímačoch. Pre prípad telefonickej konzultácie pokiaľ máte k dispozícii diagnostický tester, okrem čítania pamäte závad (ktorá môže byť po predchádzajúcom zmazaní chyby aj prázdna) overte prosím v meraných hodnotách skutočnú hodnotu tlakov. Ideálne je mať auto ohriate, voliacu páku v polohe P alebo N, pri prvom meraní mať len zapnuté zapalovanie bez bežiaceho motora, následne vykonať ešte jedno kontrolné meranie už s naštartovaným motorom.
Pred zahájením opravy samotnej mechatroniky si pomocou programátora vyzálohujem obsah všetkých dátových blokov z nej, následne prebehne samotná oprava spočívajúca vo výmene problémového snímača polohy spojky.
Váhate či olej v DSG vymeniť pri oprave alebo nie? Častokrát sa mi totiž stáva že sa mi zákazníci ozvú aj 1000km po deklarovanej výmene oleja v prevodovke a požadujú olej zachytiť a dopustiť. Realita však býva taká, že veľa mechanikov pri výmene oleja v prevodovke vymontuje len jeden výpustný šrób a teda nevypustia olej z mechatroniky a prednej časti prevodovky z druhého výpustného šróbu ktorý je pri DQ381/DQ500 na to určený. V prevodovke tak vďaka tejto chybe zostanú cca 2L oleja, ktorý vie kontaminovať novú náplň. Obsahuje totiž materiál zo spojkových lamiel a je čiastočne aj tepelne zdegradovaný. Takto zdegradovaný olej kontaminovaný materiálom zo spojkových lamiel ktoré plávajú v oleji spôsobuje ďalšie nadmerné opotrebenie spojkových lamiel, nakoľko takto kontaminovaný olej pôsobí ako brúsivo. Pri oprave mechatroniky sa jej demontážou dá vypustiť dodatočne približne 1 liter oleja ktorý je pod ňou a v otvoroch ktoré vedú do mechanickej časti prevodovky oproti hoc aj správnej výmene oleja (pomocou oboch výpustných šróbov). Zvyšné zostávajúce množstvo (ktoré sa nachádza v spojkovom koši a olejovom čerpadle prevodovky) sa dá z prevodovky odstrániť jedine jej kompletným rozložením. Smerujem tým k jednému. Riešenie tohto problému s mechatronikou je naozaj ideálnym momentom pre výmenu oleja v prevodovke nakoľko ostávajúce množstvo oleja v prevodovke ktoré kontaminuje novú náplň je menšie oproti tomu, ktoré tam ostáva pri pravidelnej údržbe. Finálne rozhodnutie je ale samozrejme na zákazníkovi a rešpektujem ho.
Na fotografii nižšie sa mi podarilo pri oprave mechatroniky odfotiť v odmerke naľavo olej zo zákazníckeho auta, ktorý mal podľa jeho slov 200km po výmene oleja kde mu bol urobený údajne aj preplach prevodovky. Pre porovnanie som mu napustil nový olej pre prevodovku DQ500. Myslím že toto komentár zrejme nepotrebuje.
Pri výmene podotknem, že využívam originálne snímače Bosch. Nie neoriginálne náhrady za 30€. Tie nemám ani skladom a nedávam ich ani bez záruky na žiadosť majiteľov. Pri oprave dbám aj na výmenu tesnení, nakoľko bez správnej hodnoty tlakov a možným únikom bez ich výmeny nemôže z princípu prevodovka pracovať správne. Po oprave mechatroniky nasleduje vždy výstupná kontrola na stole bez nutnosti pripojenia mechatroniky ku autu.
Jedno z množstva úspešne zachránených áut a peňaženiek majiteľov od pomerne nákladej výmeny mechatroniky po testovacej jazde a zohriatí prevodovky
Po oprave je mechatronika odovzdaná zákazníkovi spolu s faktúrou alebo dokladom o úhrade, na opravu dávam záruku v zmysle § 654 zákona č. 40/1964. Možnosti riešenia sa delia na dva spôsoby, buď opravujem len prinesenú demontovanú mechatroniku, alebo zariadim aj jej demontáž a montáž aby mal zákazník kompletnú službu.
Cena opravy v zmysle výmeny problémového snímača pri donesení vymontovanej mechatroniky je 310€, v prípade výmeny oboch snímačov je cena opravy dohromady 440€.
Cena opravy komplet v prípade pristavenia vozidla je 720€ v prípade výmeny jedného kusu problémového snímača, v prípade výmeny oboch snímačov je cena opravy 850€. Pokiaľ príde zákazník s autom, je v cene opravy aj aktualizácia prevodovky, pokiaľ je k dispozícii novší software ktorý taktiež rieši niektoré problémy s radením ktoré sa vedia odzrkadliť na plynulosti a jemnosti samotného radenia a rozjazdov. Ak zákazník požaduje použiť nový olej do prevodovky, cena novej olejovej náplne pre DQ381 je 400€ a pre DQ500 je 350€. Čas samotnej opravy je približne 4 hodiny, musí sa však rešpektovať postup, prevodovku pred vypustením oleja nechať schladiť. Olej má okrem mazacej aj chladiacu schopnosť a pri rozpálenom povrchu materiálov v prevodovke môže po jeho vypustení dôjsť k znehodnoteniu týchto povrchov.
Používam pri práci len originálne oleje do prevodoviek, rovnako ako originálne šróby pre uchytenie mechatroniky v tele prevodovky, originálne šróby veka mechatroniky, originálne tesniace podložky pre výpustné šróby ako aj šróby samotné plus originálne tesnenie konektora mechatroniky. Pravosť používaného materiálu či už oleja, snímačov alebo šróbikov nie je problém pred prácou ukázať zákazníkovi. Staré snímače sa vždy vracajú zákazníkovi do rúk.
Po oprave je možnosť dodatočne softvérovo preprogramovať radenie, aby sa eliminovalo príliš skoré radenie vyššieho rýchlostného stupňa a nedochádzalo k podtáčaniu motora vrátane zmeny algoritmu vyhodnocovania plynu pre odstránenie jeho oneskorenej odozvy za zvýhodnenú cenu (150€). Viac o službe na samostatnej stránke.
Po úspešnej oprave mechatroniky sa mi zatiaľ nikdy žiadne auto nevrátilo na reklamáciu, rovnako ako ani žiadna prinesená mechatronika na opravu. Dôležitá je vždy správna diagnostika problému pred začatím samotnej opravy. To tvorí za mňa 90% úspechu k vyriešeniu problému. Existujú faktory, ktoré vedia opravu skomplikovať, či už na hardwarovej časti mechatroniky alebo jej následnom základnom nastavení na aute, ale skúsenosti z desiatok vyriešených automatických prevodoviek sa snažím vyrovnať s každým z nich pre úspešné dotiahnutie opravy.
Dávali ste mechatroniku opraviť inde a nedarí sa oprava dotiahnuť do úspešného konca?
Pre prípad zlyhania základného nastavenia po oprave mám špeciálnu techniku ako upraviť jednotlivé dátové bloky v adaptačnej časti pre vyriešenie aj takéhoto prípadu. Dokážem ju ale aplikovať jedine na vozidlo kde všetky kroky opravy sú vykonávané u mňa. Pokiaľ je mechatronika opravovaná niekde inde a častokrát amatérskym postupom a niekto vyžaduje odomňa len tento posledný krok kvôli ktorému nevie vozidlo dať do pojazdného stavu alebo sa po oprave vyskytla iná chyba vplyvom aj jej poškodenia, takúto mechatroniku bohužial na servis neprijímam.
Počas opravy u nás má zákazník možnosť sledovať pristavené vozidlo z miesta tomu určeného a mať ho pod dohľadom. Nemám čo skrývať. Pokiaľ hľadáte seriózny a profesionálny prístup doplnený potrebnými skúsenosťami k vyriešeniu Vášho problému s automatickou prevodovkou a touto jej detskou vadou, ste na správnom mieste.
V prípade záujmu o opravu Vašej mechatroniky ma prosím kontaktujte, najlepšie telefonicky kde preberieme detaily a symptómy závady a možné spôsoby opravy
Novinka v ponuke, výmeny oleja v DSG prevodovkách s preplachom. Pre viac info o tejto službe neváhajte kliknúť na nejaký z obrázkov nožšie