Opravy mechatroník DSG prevodoviek DQ200 0AM/0CW

7 stupňové automatické prevodovky so suchými spojkami, označované ako DQ200 (0AM/0CW) sa začali vo vozidlách VW AG objavovať od roku 2008. Sú určené pre vozidlá s predným náhonom s maximálnym krútiacim momentom motora do 250Nm. Líšia sa od "mokrých" DSG prevodoviek tým, že spojkové lamely nie sú ponorené v olejovej náplni, preto sú často označované ako suché. Avšak narozdiel od mokrých prevodoviek, kde je jednotná olejová náplň v celej prevodovke, v týchto suchých prevodovkách DQ200 sa nachádzajú dve rozdielne a oddelené olejové náplne, jedna olejová náplň (hydraulický olej) sa nachádza v mechatronike ktorá ovláda radenie jednotlivých stupňov a činnosť spojok a druhá olejová náplň (prevodový olej) sa nachádza v mechanickej časti prevodovky kde sú jednotlivé súkolia a ložiská a hriadele. 

Najčastejšími závadami týchto 7 stupňových prevodoviek keď si odmyslím zanedbanú údržbu sú buď opotrebované spojkové lamely v dvojspojkovom koši, alebo vadná mechatronika. 

Mechatronika automatickej prevodovky DQ200
Mechatronika automatickej prevodovky DQ200

Vrámci tejto služby budem pokrývať jednu z veľmi častých závad týchto mechatroník ktorou je obmedzenie funkcie z dôvodu straty tlaku v tlakovom zásobníku a teda sa buď aktivuje ochrana čerpadla, alebo prirodzene v dôsledku chýbajúceho tlaku príde k nemožnosti činnosti prevodovky a teda radeniu stupňov a pohybu vozidla vpred/vzad. Na snímkoch nižšie je možné nájsť dve najčastejšie chybové hlásenia zapísané v elektronike prevodovky ktoré sú príznakom tejto závady. Kódy týchto závad sú 10878 P189C (obmedzenie funkcie z dôvodu nedostatočného tlaku) / 10902 P17BF (aktivácia ochrany hydraulického čerpadla) 

10878 P189C Nedostatočný tlak
10878 P189C Nedostatočný tlak
10902 P17BF Ochrana čerpadla
10902 P17BF Ochrana čerpadla

Na nasledujúcich fotografiách si ukážeme praktickú ukážku ponúkanej služby opravy samotnej mechatroniky. Po prijatí mechatroniky nasleduje kontrola zásobníka tlaku pomocou diagnostického testera ako aj proces vyzálohovania dát z mechatroniky, kedže novšie mechatroniky DQ200 v platforme MQB sú chránené imobilizérom.

Testovanie mechatroniky
Testovanie mechatroniky
Zálohovanie dát z mechatroniky
Zálohovanie dát z mechatroniky

Problém má viacero príčin. Najčastejšou závadou býva poškodenie bloku v ktorom sa zásobník nachádza, prípadne poškodenie tesnenia medzi blokom a zásobníkom alebo je vadný samotný zásobník tlaku. Problém však nemusí byť v niektorých prípadoch viditeľný voľným okom. Na nasledujúcich fotografiách je možné vidieť demontáž a postupné rozloženie mechatroniky prevodovky DQ200.

Proces rozoberania mechatroniky
Proces rozoberania mechatroniky
Proces rozoberania mechatroniky
Proces rozoberania mechatroniky

Na nasledujúcich fotografiách je možné vidieť až extrémne poškodenie hydraulického bloku, kedy sa jednalo o nemožnosť akumulovať tlak v zásobníku.

Po demontáži všetkých súčastí je možné pristúpiť k výmene opotrebovaných častí podla rozsahu opravy dohodnutej so zákazníkom. Základ dielov tvorí originálna sada dielov z VW AG kde VAG Retrofits s.r.o. má ako NORA zákazník možnosť nákupu týchto opravárenských sád. Sú však aj určité diely, ktoré sa v originálnej sade nenachádzajú a preto je nutné ich vyskladať z iných aftermarketových sád. A tu sa dostávame k tej najdôležitejšej fáze premýšlania. Za mňa v tomto stave keď je mechatronika demontovaná, nemá zmysel už šetriť financie a riskovať, že niektorý z dielov ktorý by chýbal pri použití jednej alebo druhej sady by bol dôvodom, že by aj napriek čiastočnému repasu mechatroniky nebolo dosiahnuté jej plnej funkcionality bez vedľajších následkov. Preto ako základ opravy nie sú Čínske ani Poľské sady, ale originálne zrevizované diely určené pre tento účel, doplnené o niektoré tesnenia. Preto pokiaľ niekomu ide o čo najnižšiu cenu repasu, odporúčam skôr osloviť konkurenciu, kde dosiahnete možno výhodnejších podmienok, ale za cenu kompromisov a možných problémov.

Základ - originálne diely z opravárenskej sady
Základ - originálne diely z opravárenskej sady
Kompletná sada používaná pre repas
Kompletná sada používaná pre repas

Po zložení všetkých častí prebehne napustenie mechatroniky originálnym olejom a simulácia prevádzky hydraulického zásobníka a sledovanie úniku tlaku z neho.

Originálne olejové náplne
Originálne olejové náplne
Meranie únikov po oprave
Meranie únikov po oprave

Po založení mechatroniky na vozidlo musí pre správne fungovanie prebehnúť ešte adaptácia pomocou oficiálneho diagnostického testera. Prevodovka je po týchto úkonoch bez závad.

Po oprave je možnosť dodatočne softvérovo preprogramovať radenie, aby sa eliminovalo príliš skoré radenie vyššieho rýchlostného stupňa posunutím bodov radenia aby nedochádzalo k prevádzke motora v nízkom pásme otáčok, kedy motor nepracuje efektívne vrátane zmeny algoritmu vyhodnocovania plynu pre odstránenie jeho oneskorenej odozvy. Viac o službe na samostatnej stránke.  

V prípade záujmu o opravu mechatroniky ma prosím kontaktujte, kedy vieme prebrať jednotlivé možnosti riešenia tohto problému. Každý jeden prípad vie byť individuálny, preto cena tohto úkonu vie byť určená až po konzultácii so zákazníkom a požadovaným riešením.