Výmeny olejov v DSG prevodovkách so suchými spojkami DQ200 (0AM/0CW)
7 stupňové automatické prevodovky so suchými spojkami, označované ako DQ200 (0AM/0CW) sa začali vo vozidlách VW AG objavovať od roku 2008. Sú určené pre vozidlá s predným náhonom s maximálnym krútiacim momentom motora do 250Nm. Líšia sa od "mokrých" DSG prevodoviek tým, že spojkové lamely nie sú ponorené v olejovej náplni, preto sú často označované ako suché. Avšak narozdiel od mokrých prevodoviek, kde je jednotná olejová náplň v celej prevodovke, v týchto suchých prevodovkách DQ200 sa nachádzajú dve rozdielne a oddelené olejové náplne, jedna olejová náplň (hydraulický olej) sa nachádza v mechatronike ktorá ovláda radenie jednotlivých stupňov a činnosť spojok a druhá olejová náplň (prevodový olej) sa nachádza v mechanickej časti prevodovky kde sú jednotlivé súkolia a ložiská a hriadele. Výrobca pre všetky tieto 7 stupňové automatické prevodovky DQ200 nemá stanovený interval výmeny oleja, ktorý deklaruje ako doživotný. Vo svojej podstate má pravdu, pretože keď sa raz prevodovka pokazí, olej sa z nej vypúšťa...
Preventívna výmena oleja v prevodovke DQ200 má ale niekoľko hlavných výhod, prečo je dôležité jej venovať pozornosť. Olej v mechatronike aj v mechanickej časti podlieha ako termodynamickým zmenám v dôsledku ohrievania a chladenia, čo negatívne ovplyvňuje jeho mazacie a chladiace schopnosti, tak aj kontaminácii v mechanickej časti z dôvodu trenia súkolí, z čoho vznikajú kovové čiastočky, ktoré kontaminujú olejovú náplň ktorá následne zvyšuje svojou abrazivitou opotrebenie súčastí, čo môže viesť napríklad na zvýšenú hlučnosť prevodovky a nadmerné opotrebenie týchto mechanických dielov. V mechatronike sa taktiež tvoria kovové čiastočky, ktoré môžu mať negatívny vplyv na kontaminovanie a možné vyskratovanie elektronických dielov, najmä solenoidov, ktoré pracujú čisto na báze malých elektromotorov, rovnako ako olejového čerpadla, ktoré je opäť čisto elektronické.
Netvrdím, že výmenou oleja v tomto type prevodovky sa predchádza iným závadám, ktoré tieto prevodovky často trápia (najmä mechatroniky), avšak výmena rozhodne pozitívne vplýva na celkový stav jednotlivých súčastí a oddiali niektoré ďalšie typy závad, ktoré môžu zanedbanou údržou vznikať. Ak Vás napadá ešte otázka či je prítomný aj nejaký filter, v mechatronike sa takýto malý filter nachádza, je ale skrytý hlboko v útrobách pod hydraulickým blokom, pre jeho výmenu by bolo nutné demontovať z vozidla mechatroniku a odstrániť úplne všetky komponenty z nej. V mechanickej časti sa nenachádza žiadny. Mechanická časť prevodovky je zhodná s manuálnou prevodovkou.
Na fotografii nižšie je možné vidieť diely používané pri výkone tejto služby, jedná sa o originálne náhradné diely podľa špecifikácie výrobcu pre tieto automatické prevodovky DQ200.

Na ďalších fotografiách nižšie je možné vidieť takúto výmenu vykonávanú vo VAG Retrofits s.ro. v praxi. Vozidlo je Škoda Karoq so 7 stupňovou automatickou prevodovkou DQ200 G2 MQB s nájazdom 168 tisíc kilometrov, pre ktoré neboli známe žiadne predchádzajúce záznamy o vykonanej údržbe prevodovky.
Po prijatí vozidla na servis je vždy prvým krokom diagnostické testovanie jednej z najčastejších závad DQ200 - únik tlaku z hydraulického zásobníku, pokiaľ vozidlo nejaví známky závady prebehne vyzálohovanie dát z mechatroniky automatickej prevodovky pomocou programátora.







Na fotografiách nižšie je možné vidieť detailnejšie porovnanie stavu zachytenej olejovej náplne aj s vysvetlivkami. Na fotografii vľavo je vidieť čierny prepálený olej z mechanickej časti prevodovky a jeho porovnanie s novou originálnou náplňou. Na fotografii napravo sa nachádza hydraulický olej z mechatroniky - používaný je vpravo, nový je vľavo. Pri vizuálnej kontrole sme objavili v celom objeme tohto starého oleja veľké množstvo kovových častíc, ktoré plávajú v tejto náplni.



Po výmene spodných vypúšťacích skrutiek nasleduje naplnenie oboch častí prevodovky novou olejovou náplňou podľa plniaceho množstva uvedeného v dielenskej príručke k vozidlu.


Následne je vozidlo poskladané, pričom pred odovzdaním vozidla zákazníkovi sa vykonáva ešte adaptácia prevodovky pomocou oficiálneho diagnostického testera doplnená aj programom pre skušobnú jazdu. Prevodovka je po týchto úkonoch bez závad.


Po výmene oleja je možnosť dodatočne softvérovo preprogramovať radenie, aby sa eliminovalo príliš skoré radenie vyššieho rýchlostného stupňa posunutím bodov radenia aby nedochádzalo k prevádzke motora v nízkom pásme otáčok, kedy motor nepracuje efektívne vrátane zmeny algoritmu vyhodnocovania plynu pre odstránenie jeho oneskorenej odozvy. Viac o službe na samostatnej stránke. Táto služba nie je automaticky v cene uvedenej nižšie, cena úpravy závisí od typu a generácie DQ200. Cena softvérovej úpravy je nižšia pri kombinácii so službou výmeny olejov oproti situácii keď zákazník dopytuje len softvérovú úpravu.


Vrámci softvérovej úpravy radenia je v cene aj aktualizácia softvéru prevodovky (pokiaľ je k dispozícii), kedy staršie verziu môžu byť častokrát pričinou subjektívne nepríjemných javov pri radení, prípadne niektoré novšie verzie majú implementované zníženie maxinálnej prevádzkovej hodnoty tlaku v tlakovom zásobníku (zo 60 barov na 52 barov), kedy je nižšie riziko poškodenia tohto zásobníku vďaka tejto redukcii. Službu aktualizácie prevodovky je možné vykonať aj samostatne, pokial zákazník nemá vyslovene záujem aj o úpravu bodov radenia.
Počas výmeny u nás má zákazník možnosť sledovať pristavené vozidlo z miesta tomu určeného a mať ho pod dohľadom. Nemám čo skrývať. Pokiaľ hľadáte seriózny a profesionálny prístup doplnený potrebnými skúsenosťami pre výmenu oleja v tejto automatickej prevodovke s "doživotným intervalom" , ste na správnom mieste. V prípade záujmu o výmenu ma neváhajte kontantovať niektorým zo spôsobov uvedených v časti Kontakt.
Aktuálna cena za diagnostiku prevodovky, výmenu oleja, všetok potrebný spotrebný materiál a prácu je 230€
Zaujímajú Vás príbehy niektorých zákazníkov ktorí v minulosti využili už ponuku tejto služby (prípadne služieb)? Nedokumentujem vždy a všetko, pretože na to niekedy nie je čas navyše, preto prinášam aspoň menší náhľad